Något oväntat har uppstått. Vad kan man göra på egen hand? - Mobila Betalningslösningen

Något oväntat har uppstått. Vad kan man göra på egen hand?

Om något oväntat skulle uppstå och det inte går att komma vidare kan man alltid testa med att initiera om kassamjukvaran eller starta om hela betalterminalen. Detta tillsammans med en undersökning och eventuell åtgärd av Internetanslutning löser de allra flesta tillfällen när det tagit stopp. Om nedanstående inte hjälper bör en undersökning även av er nätverksanslutning / nätverksutrustning utföras. Kontrollera också så att datamängd på eventuellt mobilt bredband inte tagit slut då detta kan resultera i oväntade stopp i kassadriften. 

 

Att stänga av eller starta om enheten påverkar inte dagens försäljning och utför inget dagsavslut. När kassan är återöppnad fortsätter man där man slutade och systemet är fortsatt registrerad på samma försäljningsdag.

 

Ladda om kassaprogrammet

Börja med att initiera om kassaprogrammet genom att "swipa" in fingret från nedre delen av skärmen så att de tre menyfunktionerna öppnas i botten. 

Tryck på fyrkantssymbolen till höger för att visa samtliga appar som är igång på enheten.

Tryck därefter på krysset som på bilden nedanför (eller swipa appen åt sidan) för att avsluta själva kassaprogrammet.

OBS! Stäng enbart appen för "kassaprogrammet" och låt de andra två vara aktiva i bakgrunden. Öppna inte WestPA-appen då denna försätter enheten i ett fullskärmsläge som inte går att komma ur vilket resulterar i att en omstart av terminalen behövs.

När appen för kassaprogrammet är avslutat, tryck på fönstret StartIntegration vilket är mjukvaran som sammanlänkar alla delar i systemet och som även automatiskt startar upp kassaprogrammet.

Systemet kommer automatiskt att starta upp kassaprogrammet.

Logga in och fortsätt som vanligt!

 

Starta om terminalen

Om ovan inte avhjälper felet bör en omstart av hela terminalen utföras.

För att starta om terminalen, håll inne knappen [Power] i ett par sekunder.

Välj därefter valet "Reboot" på skärmen och enheten kommer starta om sig.

När systemet startat upp igen är det bara att logga in och fortsätta som vanligt!

 

Stänga av enheten och starta upp den manuellt

Det går bra att när som helst stänga av enheten och starta upp den igen. Det är också rekommenderat att stänga ner enheten ett par gånger i veckan på detta sätt för att bland annat frigöra arbetsminne.

Håll inne knappen [Power] i ett par sekunder och välj därefter "Stäng av" på skärmen. 

Enheten kommer därefter stängas ner helt och bryta strömmen. 

För att sätta igång enheten igen, håll inne knappen [Power] i fem långa sekunder.

När systemet är uppstartat igen är det bara att logga in och fortsätta som vanligt!

 

Bryta strömmen

Ibland kan ytterst oväntade låsningar ske i alla tekniska system. Om detta skulle ske och inte ens menyerna för "Stäng av" eller "Reboot" går att få fram kan man bryta strömmen på enheten helt.

Håll inne knappen [Power] i tio långa sekunder för att bryta strömmen på enheten. 

Vänta därefter 30 sekunder och sätt sedan igång enheten igen genom att hålla inne knappen [Power] i fem långa sekunder.