Kom-i-Gång med Swish (Integration)

Kom-i-Gång med Swish (Integration). 

Vi erbjuder i dagsläget integration till Swish via det PC-baserade kassasystemet. Integrationen till Swish säkerställer att betalningen är genomförd och godkänd innan kvittot registreras i kassan för en smidig och enkel hantering. Betalningarna som görs sker genom att kunden skannar en unik QR-kod som visas både i kassafönstret och på bildskärmskunddisplayen ifall en sådan finns. Det går helt enkelt inte att genomföra betalning mot integrationen annat än via transaktionens unika QR-kod. Det är säkrare, enklare och innebär minskad risk för butiken då varje transaktion görs med en unik referens.

 

Banken beställer Swish-avtalet.

Före inkopplingen av integrationen kan utföras behöver er bank kontaktas för att beställa ett så kallat "Swish Handelsavtal med en kopplad certifikatansvarig". Detta avtal skiljer sig och är inte samma avtalstyp som ett "vanligt" Swish Företagsavtal och det är alltid banken som sköter kontakten och beställningen till Swish. 

 

Swish Handelsavtal med certifikatansvarig.

Börja med att kontakta er bank för att beställa avtalet "Swish Handelsavtal med certifikatansvarig. När allt är klart och ni fått ert Swish-nummer går det bra att fortsätta vidare för inkoppling och aktivering i kassaprogrammet. Observera att denna certifikatansvarig måste vara en fysisk person som vid installationsflödet kan godkänna en inloggning till Swish med sitt mobila bank-id.

All installation och sammankoppling av avtal med certifikatansvarig kan sedan utföras på egen hand genom att följa guiderna för detta. Om man känner sig osäker kan man få hjälp med hela installationen mot en mindre avgift. För att köpa till installationshjälp, vänligen kontakta er ansvariga kassaförsäljare. 

Klicka här för Kom-i-Gång och installationsguide (Gäller enbart för avtalet "Swish Handel med Certifikatasvarig").

 

Hur använder man Swish-integrationen?

När integrationen är klar använder man Swish som betalsätt i kassaprogrammet genom att låta kunden skanna in en QR-kod. Denna QR-kod visas på kunddisplayen (och kassadisplayen) och skannas sedan i Swish-appen. Det upprättas en unik QR-kod för varje transaktion och kan därför inte skrivas ut i förväg. För betalning med integration förutsätts att betalning görs via QR-koden som visas. Om kunden istället swishar manuellt till ert Swish-nummer kommer integrationen ej att få en klarsignal eller referens för transaktionen och avbryts efter en stund som ej genomförd. Finns behovet av manuell Swish-betalning bör i så fall en separat funktion (knapp) för detta läggas upp. Ett kvitto som är betalt med Swish-integration kan också returneras mot samma Swish-referens. Det går alltså inte att manuellt ställa ut returer mot Swish men ifall retur av ett specifikt kvitto utförs kan detta hanteras då integrationen sammankopplar detta med transaktionsreferensen sedan köpetillfället.