Vad kan man göra på egen hand om det uppstår problem med skrivaren SNBC BPT-R880NPV?

Vad kan man göra på egen hand om det uppstår problem med skrivaren SNBC BPT-R880NPV? 

Oftast åtgärdas de flesta problem med kassakopplad utrustning genom omstart. Prova därför först alltid att kontrollera alla kablar samt att starta om relevant utrustning, såsom kvittoskrivare och kassadatorn. Om detta inte avhjälper problemet följer här ett par tips för vidare hjälp.

Om tipsen nedanför inte heller gör någon skillnad bör er kassatekniker eller kundsupporten kontaktas för vidare undersökning. 

 

Skrivaren fungerar ej och blinkar / lyser rött

Säkerställ att det finns papper i skrivaren. Slå av skrivaren på strömknappen och vänta i 20 sekunder. Säkerställ att samtliga kablar är ansluta korrekt alternativt att IP-adress (LAN-skrivare) är korrekt. Starta om "print spooler"-tjänsten och slå på skrivaren på knappen igen. Om detta inte hjälper bör datorn också startas om.

 

ERROR-lampans mest vanliga statusindikationer

Om denna lampa indikerar innebär det att skrivaren är i fel-läge eller att pappret är nära att ta slut. Lampan kan sedan blinka på olika sätt vilket har olika betydelse. 

Blinkar sex gånger - Överhettning.
Blinkar fem gånger - Inkommande volt är onormal.
Blinkar fyra gånger - Problem med "saxen". 
Blinkar tre gånger - Luckan är öppen.
Blinkar två gånger - Pappret är slut.
Blinkar sakta - Pappret är nära på att ta slut. 

Se mer om felstatus i den externa användarmanualen från SNBC.

 

Skrivaren verkar inte starta alls och inga lampor lyser när man slår brytaren till "ON"-läge

Säkertställ att strömkabeln är ansluten, både i skrivaren men även i ett eluttag, samt att kabelkoppligen i själva "transformatordelen" inte fallit ur. På transformatorn finns en liten lampa som lyser grönt när denna är ansluten till ett eluttag. 

Om lampan inte lyser grönt kontrollera även att strömkabeln inte fallit ur transformatorn. Prova också att trycka in strömkabeln ordentligt ifall den inte upplevs sitta i ordentligt. 

Hjälper inte detta prova ett annat eluttag annars kontakta er kassatekniker / försäljare för att undersöka hårdvaran (kvittoskrivaren /strömadaptern).

 

LAN-skrivaren är långsam

Om installationen av LAN-skrivare ställs mot en egen TCP/IP-port har liknande fenomen visat sig. Avinstallera skrivaren helt och säkerställ att installationen av LAN (NET) är gjord via installationspaketet för SNBC.

Prova därför att starta om datorn, installera skrivaren på nytt enligt installationsguidens avsnitt "Via Nätverk (Ethernet / LAN)". Om detta inte hjälper bör en nätverksfelsökning utföras alternativt installera om skrivaren med USB-anslutning istället.