Kom-i-Gång med E-Faktura via Pagero

Kom-i-Gång med E-Faktura via Pagero. För att kunna fakturera offentlig sektor ställs det krav på att det skall ske genom e-fakturering. Vi har valt att ingå samarbete med Pagero för denna tjänst. Formatet som används är PEPPOL. PEPPOL står för Pan-European Public Procurement On-Line och är ett godkänt format / infrastruktur som i Sverige drivs av myndigheten för digital förvaltning (DIGG). Det finns även möjlighet att genom denna tjänst skicka e-fakturor direkt till andra privatägda företag som är anslutna till PEPPOLs databas, idag finns det ca 2,5 miljoner företag registrerade i Norden.

För att komma igång med e-fakturering krävs Weboffice ”bas”. Har du inte Weboffice idag vänligen kontakta din återförsäljare. Logga in i Weboffice och gå till menyn: Inställningar och klicka på integrationer / Pagero / Anmäl intresse. Om denna meny inte syns i ditt Weboffice innebär det att ditt Weboffice måste uppdateras, vänligen ta kontakt med vår kundtjänst.

När man fyllt i alla uppgifter så trycker man på knappen [Skicka]. Pagero tar kontakt med er och överlämnar en offert för vad tjänsten kommer kosta baserat på uppskattad volym m.m. Ni signerar avtalet med Pagero varvid ni sedan erhåller inloggningsuppgifter för tjänsten. När ni erhållit inloggningsuppgifter går ni vidare till menyn: Inställningar / Integrationer / Pagero / Anslut till Pagero

Tryck på knappen [Anslut]. Du skickas vidare till Pagero där du uppmanas att logga in med de användaruppgifter du fått.

Klicka på knappen [Logga in].

Nu är det klart.

Inställningar i kassan.

Obs! Inställningarna behöver bara göras en gång.

1. Skapa minst en kundkategori (Register / Kundregister / Kundkategori - Klicka på ny)

2. Döp kategorin lämpligen till e-fakturakund

3. Ange texten: pagero i noteringsfältet. Det går bra att skriva annan notering, bara ordet ”pagero” finns med.

4. Lägg till en valfri siffra mellan 1-4 i rutan: Kod(SPCS).

5. Tryck på knapparna [Spara] och [Stäng]

6. Inställning klart!

Hur skapar man en e-faktura genom kassan? När man utfört ovanstående steg så gör man enligt följande:

1. Skapa en ny kund eller öppna en befintlig kund som du önska skicka e-faktura till.

2. Välj den kundkategori som skapades enligt steget ovan, till exempel e-fakturakund, tryck sedan [Spara] samt stäng kundregistret.

3. Skapa fakturan till önskad kund och skriv sedan ut fakturan.

4. Klart! Nu kommer Weboffice "fånga" upp fakturan och skicka den vidare till Pagero för sedan matchas mot angiven kund.

Uppföljning och matchning sker sedan via Pagero-online med hjälp av den inloggning ni erhållit av Pagero. Lycka till med din e-fakturering! Behöver ni hjälp med hur man ställer in systemet för e-fakturering enligt ovan, kontakta vår support! För hjälp med hur Pagero-Online fungerar, kontakta deras kundtjänst via: https://support.pagero.com alternativt på telefon: +46 31 730 88 00.

 

Nedladdningsbar pdf

Nedladdningslänk för pdf-guide