Felsökningstips

Min kassa kan inte längre skicka mejl genom mitt Gmail-konto. Vad kan jag göra?

Min kassa kan inte längre skicka mejl genom mitt Gmail-konto. Vad kan jag göra? Det stämmer, Google ändrade inloggningsregler för tredjepartsmjukvaror från och med 2022-05-30 vilket gör att kassaprogrammet inte längre kan användas tillsammans med Googles mejlserver (Gmail). Detta kan också resultera i felmeddelande i kassan som bland annat innehåller texterna "Couldn't send mail" och "smtp.gmail.com". Felmeddelande vid mejl och dagsavslut Felmeddelande kan uppkomma i samband med all mejl...

Vad kan man göra på egen hand om det uppstår problem med skrivaren SNBC BPT-R880NPV?

Vad kan man göra på egen hand om det uppstår problem med skrivaren SNBC BPT-R880NPV? Oftast åtgärdas de flesta problem med kassakopplad utrustning genom omstart. Prova därför först alltid att kontrollera alla kablar samt att starta om relevant utrustning, såsom kvittoskrivare och kassadatorn. Om detta inte avhjälper problemet följer här ett par tips för vidare hjälp. Om tipsen nedanför inte heller gör någon skillnad bör er kassatekniker eller kundsupporten kontaktas för vidare undersökning. ...

Jag behöver fabriksåterställa skrivaren SNBC BRP-R880NPV då jag inte längre kommer åt den via mitt nätverk. Kan man göra detta på egen hand?

Jag behöver fabriksåterställa skrivaren SNBC BRP-R880NPV då jag inte längre kommer åt den via mitt nätverk. Kan man göra detta på egen hand? Ja, det går att lösa via skrivarens inbyggda menygränssnitt. Detta navigeras genom att trycka på FEED-knappen. Där kommer man åt bland annat fabriksåterställningsfunktionen. Tänk dock på att även de förkonfigurerade höger och vänster-marginalerna återgår till ursprungsläget och bör ändras till 5mm vänster och 5mm höger efter återställningen. Komma åt ...

Min kvittoskrivare/bongskrivare SNBC BTP-R880NPV har troligen fått ny IP-adress. Hur hittar jag denna och hur låser man IP-adressen så den inte ändras?

Min kvittoskrivare/bongskrivare SNBC BTP-R880NPV har troligen fått ny IP-adress. Hur hittar jag denna och hur låser man IP-adressen så den inte ändras? Om skrivaren har fått en ny IP-adress behöver denna ändras i datorns inställningar. Annars kommer inte utskrifterna att fungera. Tag ut skrivarens IP-adress - Stäng av skrivaren på strömknappen genom att föra den till läge "OFF". - Håll därefter inne FEED-knappen samtidigt som skrivaren slås på genom att föra strömbrytaren till läge...

Min inventeringslistan är låst. Vad kan jag göra?

Min inventeringslistan är låst. Vad kan jag göra? Ifall en inventeringslista blivit låst beror detta på en så kallad "postlåsning" och att listan antingen är öppen på en annan dator eller att ett oväntat avbrott mot inventeringslistan inträffat. Ett sådant avbrott kan uppstå i sällsynta fall vid till exempel kommunikationsproblem mellan klient och huvudkassa, ifall man får strömavbrott eller om kassaprogrammet stängs av utan att först spara och stänga ner inventeringslistan. Kontrollera ...

Jag har sporadiska anslutningsproblem till nätverket eller internet, vad kan jag kolla?

Jag har sporadiska anslutningsproblem till nätverket eller internet, vad kan jag kolla? Exempel kan vara att första köpet via kortterminal misslyckas varje morgon eller när kassan vilat ett tag. Det kan vara att kassan, när den startas upp, inte hittar databasen. Det kan vara andra anslutningsproblem. Nätverkskortet (NIC) går in i viloläge Energisparläge, viloläge och avstängda enheter tillkom när bärbara datorer med batterier blev vanliga. Det är en bra lösning för att spara batteri. Till...

Något oväntat har uppstått. Kan man starta om kassadatorn?

Något oväntat har uppstått. Kan man starta om kassadatorn? Att regelbundet starta om kassadatorn är lätt att glömma men är en enkel åtgärd som kan göra stor skillnad. I många fall står kassan igång dygnet runt fram tills arbetsminnet och systemet påverkas negativt. En oväntad låsning, långsamhet i systemet eller annat oväntat kan i många fall undvikas genom regelbundna omstarter av datorn. Detta gäller samtliga kassadatorer, backoffice och mer eller mindre alla andra datorer också för den dele...

Min kassavåg Stathmos 3070 verkar inte få en stabil vikt. Hur nollställer / nollkalibrerar man denna?

Min kassavåg Stathmos 3070 verkar inte få en stabil vikt. Hur nollställer / nollkalibrerar man denna modell? Det är riktigt, om vågen inte är kalibrerad ordentligt kan detta visa sig att kassaprogrammet inte "godkänner" vikten som inkommer och resultera i en avbruten invägning. Om detta sker kan en så kallad "nollkalibrering" av vågen behövas. NOLLKALIBRERING AV STATHMOS 3070 - Logga ut och avsluta kassaprogrammet. - Anslut alla kablar (ström och vågkabel). - Starta upp instrumentet genom att...

Min kortterminal fungerar inte. Vad kan jag göra på egen hand?

Min kortterminal fungerar inte. Vad kan jag göra på egen hand? Det finns ett par generella steg man alltid kan testa på egen hand. Det skiljer sig dock något beroende på vilken leverantör och modell av kortterminal som används men i regel kan man alltid prova följande steg. 1. Logga ut PC-Kassa Börja med att Logga Ut och stäng ner PC-Kassa helt så att enbart själva datorskrivbordet är öppet. Tryck på knappen [Logga ut] som finns längre ner i mitten av kassafönstret. Logga därefter in...

Jag får meddelande om Ingen kontakt med CleanCash, Skatteverkets kontrollenhet. Vad kan jag göra?

Om kassan inte får kontakt med kontrollboxen slutar kassaförsäljning att fungera. Man kan också uppleva detta som att kassan går väldigt långsamt just för den arbetar med en sökning efter skatteboxen i bakgrunden. Statuslampan på själva skatteboxen kan också lysa rött men även om den är grön bör följande testas. Lyser lampan inte alls kan det vara bekymmer med strömsladden. Börja med att Logga Ut och stänga ner PC-Kassa alternativt stänga ner hela datorn. När PC-Kassa eller datorn är ...

En av mina kassor startar inte. Där står meddelande om Ansluter till databas – Väntar på att SQL databasen skall starta. Vad kan jag själv göra?

Om man har flera kassor ihopkopplade fungerar vanligtvis en av dem som själva huvudkassan. Det är där all information finns. Om huvudkassan startar upp men någon av de andra får detta meddelande kan det höra ihop med nätverksinställningar. Kontrollera först att alla kassor har fungerande nätverksanslutning. Prova att första starta om huvudkassadatorn och sedan klientkassorna. Tänk på att en omstart av huvudkassan påverkar samtliga kassor. Om detta inte hjälper bör support kontaktas. Om detta med...

Min kvittoskrivare skriver inte längre ut några kvitton. Vad kan jag göra?

Börja med att kontrollera så att alla kablar är inkopplade och inte råkat lossna. Stäng av kvittoskrivaren på powerknappen och låt den vara avstängd i 20 sekunder. Sätt sedan på den igen. Stäng inte av skrivaren genom att ta ut strömsladden utan låt skrivaren slå av sig själv efter att den är släckt på powerknappen. Det kan ta en liten stund innan skrivaren har slocknat. Hjälper inte detta så prova att öppna locket och kontrollera så att det finns en pappersrulle som är rätt isatt. Kontrollera ä...

Det kommer ut kvitto men ingen text syns. Kan det vara slut på färg?

Nej, det är sannolikt inte slut på färg då kvittoskrivare generellt fungerar på det sättet att de värmer upp och "bränner" in texten på kvittopappret. Prova först att vända håll på kvittorullen då det vanliga är att enbart en sida av pappret ger svärta när den värms upp. Om rullen har hamnat upp och ner försöker således skrivaren att värma upp fel sida på pappret. I enstaka fall kan man se hela kvittorullar som är defekta och inte ger någon svärta på varken ena eller andra sidan. Prova då också ...

Det står Terminal Stängd i displayen på min kortterminal trots att kassan är öppen. Hur kan man få den att övergå till Ny Kund?

Detta tyder på att kassan inte har lyckats att öppna upp kommunikationen till kortterminalen. Det gäller Verifone- och Babs-terminaler som ger detta meddelande. Börja med att logga ut och stäng ner PC-Kassa så att du kommer till datorns skrivbord. Därefter starta om kortterminalen genom att ta ut strömsladden, vänta i 10 sekunder och sätt tillbaka strömsladden igen. Invänta att kortterminalen har laddat färdigt (det kan ta upp till en minut). Starta därefter PC-Kassa igen. Om den inte övergår t...

Jag har fått en ny Babs/Verifone-terminal och den är bara i läget Stängd. Hur får jag igång den?

Generellt styrs kommunikationen mellan PC-Kassa och Babs/Verifone-terminaler över ert nätverk (router/bredband). Den vanligaste orsaken till att den nya kortterminalen fortsätter vara stängd är att PC-Kassa försöker kommunicera mot den gamla terminalens så kallade IP-adress och denna behöver ändras i kassans inställningar. Kontakta först kortleverantören och be om hjälp att ta fram kortterminalens IP-adress. Det behövs ett lösenord för att komma åt menyerna. Har ni redan lösenordet så öppna up...

Det står enbart Invalid terminal keys / Err. Sec / Alert interruption i min kortterminal. Vad kan vi göra?

Detta tyder på att själva skalskyddet i kortterminalen har utlösts. Skalskyddet finns för att undvika risk för manipulering av kortterminalerna. Kontakta er kortleverantör för ytterligare hjälp.

Det går inte kontrollera saldo på ett visst presentkort. Kan det vara trasigt?

Det är möjligt att kortets magnetsträng är defekt. Prova att återskapa presentkortet till ett nytt kort. Detta kan man göra genom menyn Presentkort – Underhåll – Återskapa Presentkort. Ange kontrollnumret på presentkortet och dra därefter det nya kortet i läsaren. Om detta inte avhjälper kontakta support för undersökning.

Genvägen till min PC-Kassa finns inte kvar. Hur kan jag få tillbaka den?

Genvägen på skrivbordet som finns i ursprungsuppsättningen går till en fil som heter pckassa.exe. Om man vill söka fram den manuellt och skapa en ny genväg finns denna generellt via sökvägen "C:\Program Files (x86)\Nutid – PC Kassa\pckassa.exe" eller "C:\Program Files\Nutid – PC Kassa\pckassa.exe". Gå via datorns filutforskare (Den här Datorn), klicka dig vidare på hårddisken märkt C: och bläddra vidare i mapparna Program Files eller Program Files (x86) och vidare till mappen Nutid – PC Kassa. ...

Det är fel tid och klockan stämmer inte i PC-Kassa, hur kan man ändra den?

Man ändrar inte tiden i PC-Kassa. Detta hämtas ifrån själva datorns operativsystem. Kontrollera samt ändra så att tid och datum är rätt på datorn så bör detta hämtas upp rätt i kassaprogrammet. Om datorns tid och datum blir fel varje gång datorn startas om eller har varit avstängd en stund brukar det betyda att ett speciellt batteri har tagit slut. Detta benämns som CMOS-batteri. Kontakta tekniker för hjälp.

Jag har installerat nya Swish på egen hand men får enbart Error: 500 när jag försöker ta betalt med Swish. Vad kan detta bero på?

Det fungerar inte på någon kassa. Error: 500 tyder i de flesta fall att där har blivit fel med själva certifikatet. Är alla steg för installationen utförda efter guiden med Bank-ID-inlogg mm. så kan det vara så enkelt att där har kommit in felaktiga tecken när certifikatinnehållet kopierades. Gör om installationsflödet och om det fortfarande kvarstår kontakta support för undersökning. Viktigt att tänka på här är att det Bank-ID som används har rätt att teckna avtal med banken. Om inte så kan de...

Min streckkodsläsare / scanner har slutat att fungera. Finns det något man kan göra på egen hand?

Vanligtvis är skannern ansluten med en USB-kabel in i kassadatorn. Börja med att ta ut USB-kabeln ifrån datorn, vänta 20 sekunder och stoppa tillbaka den igen. Får den ström så bör den pipa till eller blinka/lysa. Kan skilja mellan modeller. Fungerar inte detta, testa att sätt i kabeln i en annan USB-kontakt i datorn. Fungerar inte detta bör man testa att starta om hela datorn. Det händer också att smutsiga läsare inte lyckas känna av streckkoder vilket kan hjälpas med att torka av eventuel...

När jag tar fram rapporter på bildskärmen (A4 – bildskärm) ser man inte allt. De ser även konstiga ut, ungefär som att de inte är anpassade riktigt för skärmen. Vad kan jag göra?

Bildskärmsutskrifterna för diverse rapporter i PC-Kassa genereras på sätt och vis genom A4-skrivarens drivrutin. Om det inte finns någon A4-skrivare vald kan detta inträffa. Kontrollera via Arkiv – Inställningar – Systemuppgifter – Skrivare & Etiketter. På vänster sida, markera en skrivare i listan. Tryck sedan på [Välj markerad skrivare som standard A4-Skrivare]. Om det inte finns någon skrivare att välja bör man undersöka att lägga upp en fiktiv skrivare likt en Dummy-skrivare.

Det kommer inte längre något könummer på kvitto / bongar. Vad kan ha hänt?

Möjligen har detta blivit inaktiverat. Kontrollera om det finns en knapp programmerad för detta. Typiskt namn för knappen är: Könummer PÅ/AV. Tryck på den. Längst upp i kassan finns en text som talar om ifall könummer är på/av. Finns inte texten alls så är den av. Finns det ingen knapp, programmera en med makrot: KÖNRPÅAV och tryck på den för att slå på könummerfunktionen.