Detta tyder på att kassan inte har lyckats att öppna upp kommunikationen till kortterminalen. Det gäller Verifone- och Babs-terminaler som ger detta meddelande.
Börja med att logga ut och stäng ner PC-Kassa så att du kommer till datorns skrivbord. Därefter starta om kortterminalen genom att ta ut strömsladden, vänta i 10 sekunder och sätt tillbaka strömsladden igen. Invänta att kortterminalen har laddat färdigt (det kan ta upp till en minut). Starta därefter PC-Kassa igen. Om den inte övergår till Ny Kund inom 30 sekunder kan där att skett en förändring i nätverket.
Kontakta kortleverantören för att ta fram kortterminalens IP-adress. När IP-adressen till kortterminalen är känd ställs denna i PC-Kassa under menyn Arkiv – Inställningar – Företagsuppgifter. Gå till fliken Kortbetalning och ange korrekt IP-adress i fönstret. Spara, Stäng och Starta om PC-Kassa. Om detta inte får terminalen att övergå till Ny Kund kontakta support för vidare undersökning.