Det står Terminal Stängd i displayen på min kortterminal trots att kassan är öppen. Hur kan man få den att övergå till Ny Kund?

Detta tyder på att kassan inte har lyckats att öppna upp kommunikationen till kortterminalen. Det gäller Verifone- och Babs-terminaler som ger detta meddelande.

Börja med att logga ut och stäng ner PC-Kassa så att du kommer till datorns skrivbord. Därefter starta om kortterminalen genom att ta ut strömsladden, vänta i 10 sekunder och sätt tillbaka strömsladden igen. Invänta att kortterminalen har laddat färdigt (det kan ta upp till en minut). Starta därefter PC-Kassa igen. Om den inte övergår till Ny Kund inom 30 sekunder kan där att skett en förändring i nätverket.

Kontakta kortleverantören för att ta fram kortterminalens IP-adress. När IP-adressen till kortterminalen är känd ställs denna i PC-Kassa under menyn Arkiv – Inställningar – Företagsuppgifter. Gå till fliken Kortbetalning och ange korrekt IP-adress i fönstret. Spara, Stäng och Starta om PC-Kassa. Om detta inte får terminalen att övergå till Ny Kund kontakta support för vidare undersökning.