Min kortterminal fungerar inte. Vad kan jag göra på egen hand?
Det finns ett par generella steg man alltid kan testa på egen hand. Det skiljer sig dock något beroende på vilken leverantör och modell av kortterminal som används men i regel kan man alltid prova följande steg.
1. Logga ut PC-Kassa
Börja med att Logga Ut och stäng ner PC-Kassa helt så att enbart själva datorskrivbordet är öppet.
Tryck på knappen [Logga ut] som finns längre ner i mitten av kassafönstret.
Logga därefter inte in igen utan tryck istället på knappen [Avsluta]
OBS! Detta avslutar inte dagens försäljning utan loggar enbart ut och stänger ner PC-Kassa som därefter är kvar på samma försäljningsdag. Använd inte funktionsknapp för att Avsluta Dagens Försäljning utan logga enbart ut och stäng ner PC-Kassa som enligt denna beskrivning.
2. Starta om kortterminalen
Efter att PC-Kassa inte längre är öppet ska kortterminalen startas om. Bambora och Nets går vanligen att starta om genom att i fyra sekunder samtidigt hålla inne den Gula Clear-knappen och knappen med punkt / kommatecken. Vänta tills kortterminalen ser ut att vara färdigladdad. Är det en Babs eller Verifone-terminal är det enklast att koppla ur strömsladden, vänta 10 sekunder och stoppa tillbaka den igen. Vänta på att kortterminalen har startat upp och laddat helt färdigt innan PC-Kassa öppnas igen.
För ytterligare information och felsökningstips om respektive kortterminal se separata avsnitt nedanför.
Avdelningen för Babs / Verifone
För felsökningstips om inställningar för nätverk och internet, se separat avsnitt nedanför.
Jag har sporadiska anslutningsproblem till nätverket eller internet, vad kan jag kolla?
3. Starta upp PC-Kassa igen
Efter att kortterminalen är omstartad, starta PC-Kassa på nytt och testa att utföra en korttransaktion. Om felet inte är avhjälpt bör man göra på samma sätt som ovan fast även starta om hela datorn. Läs gärna också vidare efter fler avsnitt under våra felsökningstips. Hjälper inget bör support kontaktas för ytterligare undersökning. Säkerställ först att alla kablar sitter i ordentligt samt eventuella nätverksuppsättningar inte har ändrats innan kassatekniker kontaktas.