Min kassa kan inte längre skicka mejl genom mitt Gmail-konto. Vad kan jag göra?

Min kassa kan inte längre skicka mejl genom mitt Gmail-konto. Vad kan jag göra?

Det stämmer, Google ändrade inloggningsregler för tredjepartsmjukvaror från och med 2022-05-30 vilket gör att kassaprogrammet inte längre kan användas tillsammans med Googles mejlserver (Gmail). 

Detta kan också resultera i felmeddelande i kassan som bland annat innehåller texterna "Couldn't send mail" och "smtp.gmail.com".

 

Felmeddelande vid mejl och dagsavslut

Felmeddelande kan uppkomma i samband med all mejlhantering via kassaprogrammet, till exempel vid automatiska mejl som skickas i samband med dagsavslut. 

 

Använd istället kassaprogrammets inbyggda mejlserver

Sedan flera år tillbaka erbjuds en inbyggd mejlserver för vanliga mejlutskick direkt via kassaprogrammets inställningar, helt kostnadsfritt. För att använda denna funktion görs ett par mycket enkla inställningar.

 

Öppna menyn Arkiv - Inställningar - Systemuppgifter

 

Gå vidare till fliken "Epost" i den övre raden och dubbelklicka sedan på den röda knappen "Tjänst avaktiverad" för att aktivera den inbyggda mejlservern.

Knappen försvinner tillfälligt och inväntar att kassan startas om.

Tryck sedan på knappen "Spara" längre ner till höger och stäng sedan inställningsfönstret på knappen "Stäng". 

 

Starta slutligen om kassaprogrammet helt genom att logga ut, stänga ner och klicka upp och logga in i kassaprogrammet på nytt.

 

Kassaprogrammet är nu redo och mejlen kommer fortsättningsvis skickas genom den inbyggda mejlservern istället!

Tips! För att använda den inbyggda mejlservern för massutskick likt större kundutskick / reklam kontakta ansvarig kassaförsäljare för att veta mer om tilläggstjänsten "Bulkmejl".