Kom-i-Gång med e-kvitto / elektroniskt kvitto
Välkommen till vår helt egen lösning för elektroniska kvitton, e-kvitto! Det är enkelt att komma igång med e-kvitto och det fungerar lika smidigt att använda som att skriva ut ett papperskvitto. Era kunder behöver varken krångla med registreringar eller ladda ner olika appar! Kvittot skickas automatiskt från kassaprogrammet och kan levereras via SMS, mejl eller via en QR-kod på kunddisplayen. Tjänsten öppnar även upp för en digital papperskorg, dit man kan skicka kvittot istället för att skriva ut det. Säg hej då till överfulla papperskorgar och en massa onödiga utskrifter.
Välj e-kvitto! Det är snabbt, smidigt och framför allt bra för miljön!
Förberedelser
För att komma igång behöver kassaprogrammet först uppdateras och få tillgång till den tillfälliga aktiveringskod som gäller för just er butik. När detta är klart aktiverar man enkelt, med bara ett par knapptryckningar, funktionen för e-kvitto och sedan är man igång!
- Uppdatera kassaprogrammet. Läs gärna vårt separata avsnitt om uppdatering.
- Beställ e-kvitto samt aktiveringskod.
- Ange aktiveringskod i kassaprogrammet och invänta att menyn e-kvitto blir tillgänglig.
- Gör ett par enkla inställningar och börja erbjuda e-kvitto direkt!
Om förberedelserna redan är klara gå gärna vidare till avsnittet som beskriver hur enkelt det är att arbeta med och erbjuda e-kvitto i kassan.
Se gärna längst ner i avsnittet för marknadsmaterial och nedladdningsbara paket med skärmbilder, skyltar och logo som med fördel kan användas i er butik.
1. Uppdatera kassaprogrammet
Uppdatera kassaprogrammet genom att öppna menyn "Hjälp" och sedan "Versionshantering".
Tryck därefter på knappen "Sök efter nyare version" och följ anvisningarna på skärmen. Säkerställ att samtliga kassor i butiken blir uppdaterade.
För att veta mer om generell kassauppdatering se gärna mer om detta i vårt separata avsnitt.
2. Beställ e-kvitto samt aktiveringskod
Först när kassaprogrammet är uppdaterat kommer beställningsvyn för e-kvitto bli tillgänglig. När beställningen är klar kommer en länk till en tillfällig sexsiffrig kod återkomma på mejl. Denna sexsiffriga kod används för att aktivera det vi kallar för "Digital Licens" som framöver bland annat kommer användas som drivande för vissa tjänster. När den digitala licensen är aktiverad i kassan kan det ta upp till en timme innan menyn för e-kvitto är synlig.
Beställ via kassaprogrammets "infocenter"
Öppna kassans infocenter genom att trycka på knappen "info" i det övre vänstra hörnet.
Gå vidare till fliken "Nyheter" för att läsa mer om nyheten för e-kvitto samt för att lägga en beställning av tjänsten.
När beställningen är hanterad kommer ett aktiveringsmejl att återkomma till beställaren. I detta mejl finns länken som ger tillgång till den tillfälliga aktiveringskoden som anges i kassans inställningar.
Tips! Öppna den bifogade länken först när kassan är redo att ta emot koden då denna är giltig i fem minuter.
När länken är öppnad visas den tillfälliga aktiveringskoden på skärmen som är giltig i fem minuter och redo att anges i kassaprogrammet enligt nästa avsnitt.
Tips! Om koden hinner löpa ut går det bra att ladda om sidan för att få tillgång till en ny kod som också är giltig i fem minuter.
Tag gärna del av våra Priser och Villkor för att veta mer om vad som gäller för tjänsten och räkna gärna samtidigt på vad ert företag kan spara in i kostnader för kvittorullar och miljön genom att använda vår kvittokalkylator.
3. Ange aktiveringskod i kassaprogrammet
Öppna menyn "Arkiv" - "Inställningar" - "Företagsuppgifter"
Längst ner till vänster i fliken "Företag" finns knappen för att aktivera den digitala licensen.
Tryck på knappen och ange den sexsiffriga kod som aktiveringslänken genererat.
När koden har hämtat uppgifterna för den digitala licensen behöver kassaprogrammet startas om.
Tryck på knappen "Spara" i nedre högra hörnet och "Stäng" samt starta om kassaprogrammet helt.
OBS! Det kan ta upp till en timme innan menyn e-kvitto i punkt 4 finns tillgänglig i systeminställningar. Om menyn inte syns direkt vänligen avvakta upp till en timme och starta därefter om kassaprogrammet och fortsätt på punkt 4.
4. Aktivera e-kvitto via kassans inställningar
När e-kvitto är beställt och den digitala licensen är aktiverad enligt stegen ovan kommer systemet automatiskt öppna upp menyn "e-Kvitto" inom en timme.
Om menyn inte är tillgänglig direkt vänligen avvakta i upp till en timme och starta därefter om kassaprogrammet igen för att menyn ska öppnas upp.
Starta upp kassaprogrammet igen, logga in och öppna samma inställningsmeny som tidigare ("Arkiv" - "Inställningar" - "Företagsuppgifter") men gå istället vidare till fliken "Integrationer" längst till höger och sedan fliken "e-Kvitto".
Gör relevanta val och inställningar för e-kvitto.
Gör eventuella personliga ändringar på de texter som SMS, mejl och QR-koden levereras med.
Mejlkvittot är automatiskt inställt att bifogas som ett PDF-dokument direkt i mailet och detta skickas med en mejlserver som förbigår de generella kassainställningarna för mejl. Om så önskas bocka av "Bifoga kvittot i epost meddelandet" för att använda er egna "SMTP"-inställning, skriva egen mailtext samt skicka kvittot som en länk istället för en bifogad PDF.
När detta är gjort tryck igen på knappen "Spara" i nedre högra hörnet och "Stäng" samt starta om kassaprogrammet helt.
Kassaprogrammet är nu redo för att skicka e-kvitto till era kunder!
När förberedelserna är klara tag gärna del av avsnittet som beskriver hur enkelt det är att använda och erbjuda e-kvitto i kassan.
Besök gärna vår samlingssajt för bilder, logos och marknadsmaterial för e-kvitto där det bland annat finns nedladdningsbara paket med skärmbilder, skyltar och logo som med fördel kan användas i er butik.
Nedladdningar:
Snabblänkar för nedladdning av paket med skärmbilder, skyltar och logga.
Snabblänk för nedladdning av PDF med skyltar för utskrift.